Het CM werd geïntroduceerd door Hans Groeneboer en Veresca van den Berge in 2011 in het boek "Dynamiek in verbinding". Zij introduceren met het contextuele management model de meest effectieve manier van Change management. Het model is afgeleid van het basiscontextuele gedachtegoed, ontwikkeld en geïntroduceerd door Prof. Ivan Boszormenyi-Nagy (1920-2007). Het model gaat uit van vier dimensies van invloed in het menselijke gedrag. Mensen worden in hun gedrag bepaald door feiten (genen, leeftijd, man/vrouw, enz.) door psychologisch vermogen (verantwoordelijkheid, vertrouwen, emotie, denkprocessen) , door interactie (positie, macht, communicatiestructuren) en door relationele ethiek ( balans in geven en ontvangen, constructief en destructief recht). Deze vier dimensies vormen tezamen de basis van het contextuele management. De reden dat deze benadering de meest effectief denkbare benadering is in Change management is het vertrekpunt vanuit de relationele ethiek. In de afgelopen jaren heeft de praktijk dit bewezen in toonaangevende bedrijven als KPN, KLM, Dyade, Bruinzeel, Breman en vele anderen waar Hans Groeneboer managementtrainingen verzorgde. |
|